Ling-Ling vs. Åkesson

Standard

Såg på debatt ikväll, bl.a diskuterade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson med en representant från Folkpartiet om den förstnämndas artikel i Aftonbladet där han skriver om sina problem med islam och muslimer. Han anser på allvar att muslimer i Sverige och anpassningen som sker efter dessa är det största utländska hotet mot Sverige. Islamister, visst, terrorister, ja, det kan jag gå med på är hot men vanliga muslimer och att de får vissa önskemål tillfredsställda i det svenska samhället? Han menar på att det görs ändringar för en minoritet, men det är ju ingen liten minoritet, i nästa andetag nämner han nämligen siffran en halv miljon. Självklart vill jag inte ha sharialagar och liknande i Sverige (eller nånstans för den delen) men detta är ett frihetsälskande land och folk och jag tror det skulle sättas stopp om det skulle gå så långt. Det är ju inte ens det det handlar om, det handlar om att slippa äta griskött och att få bada enbart tillsammans med personer av det egna könet. Eftersom det är tillräckligt många som vill det så har det tillgodosetts på vissa platser, en kommun t.ex. ändrar ju inte någonting för en person precis. Personligen störs jag inte av dessa önskemål och ändringar, det Åkesson kallar ”islamisering” och jag har inte stött på nån situation där jag som icke-muslim känt mig kränkt i mina rättigheter. En kvinna som vill bära slöja kan göra det och jag kan ha kort kjol om jag vill det, våra rättigheter samexisterar. Jag kan förstå om man är tveksam till t.ex. fri invandring, för de invandrades skull.Det finns ju en praktisk gräns för hur många som kan komma till Sverige och vissa är oroade över att vi inte kan ta hand om de som kommer hit, eller de som redan är här. Man måste ju kunna erbjuda försörjning, bostad, integrering och bra språkundervisning. (Även om man säkert hellre är arbetslös och segregerad i Rinkeby än sönderbombad i en krigszon.) Men när Åkesson går längre och inte bara säger att vi måste minska invandringen utan minska invandringen från muslimska länder, då blir jag faktiskt chockad. Inte för att han eller hans parti tycker så, utan för att han erkänner det öppet. Hans islamofobi (och ja, rasism) lyser tydligt igenom den välpolerade yta som SD skaffat sig på senare tid. Jag tycker att SD är så genomskinliga, nästan skrattretande, och jag önskar att fler kunde se det. De är ett populistiskt parti som blåser på vindarna som finns ute i landet vid smygrasistiska köksbord, rider på vågen av främlingsfientlighet och rädsla som den misslyckade integrationen och media skapat. Dock är de inget att skratta åt, hur löjliga de än är, för många ser deras ord som sanning och de har en reell chans att komma in i riksdagen vid nästa val. Tyvärr.

2 responses »

  1. Jag orkade inte läsa igenom ”artikeln”… Däremot så var det många elever på jobbet som var ledsna/upprörda, som helt uppgivet sa ”Men vi är inte sådär!?” och jag sa att jag vet det och vi får hoppas att många andra i Sverige också vet det!

Kommentera

