00-talets bästa (?)

Standard

Nu är vi hemma igen, ganska skönt även om det var trevligt att vara borta också. 🙂 Nu funkar min iphone också, numret är flyttat, yay! 🙂 Nu ska jag bara vänja mig vid att använda den, att den faktiskt är min. 🙂 Känns fortfarande som jag lånar Martins när jag håller på med den, haha.

I sann ”det-är-snart-nytt-år-anda” tänkte jag göra en lista med decenniets bästa filmer så som tidningarna gör nu. Jag tänkte först begränsa mig till tio som man brukar men jag orkar inte stryka och välja ut så jag kör så många jag vill, mohahahaha! Här kommer det…

(Filmerna är listade utan inbördes ordning förutom de första tre som är mina absoluta favoriter genom tiderna.)

Fantomen på operan (2004)

Hero (2002)

Sylvia (2003)

Sagan om ringen – trilogin (2001, 2002, 2003)

Kill Bill I och II (2003, 2004)

Sweeney Todd (2007)

Pirates of the Carribean – trilogin (2003, 2006, 2007)

House of the flying dagggers (2004)

Moulin Rogue (2001)

En geishas memoarer (2005)

The dark knight (2008)

Little Miss Sunshine (2006)

Stolthet och fördom (2005)

Queen of the damned (2002)

Elizabeth: The golden age

Scary movie (2000)

Team America (2004)

De två sista är ju lite oseriösa komedier som inte brukar hamna på såna här listor eller värderas särskilt högt. Men om nåt får en att skratta så man nästan dör tycker jag att man ska ta med det… 🙂

Vad tycker ni, är det nån jag glömt? Kanske borde nämna också att det är många filmer som jag tror jag skulle gilla som jag inte sett än… T.ex. The notebook, The other sister Boleyn, The duchess, Atonement, En långvarig förlovning och säkert ännu fler… Kanske ska kalla listan ”väldigt bra filmer jag minns från 00-talet” istället.. 😉

Kram på’re!

One response »

  1. ja det är sjukt att det ska bli sådan debatt när de syns i tidningar, sådana med lite mer former för trots allt lever vi ju alla i samma samhälle och på samma planet och ser varandra dagligen och olika kroppar och utseende…så att det blir så chockartat just i tryck är verkligen konstigt.

Kommentera

