Inspirerad

Standard

Hej hej, här händer det inte mycket. Håller på och snickrar ihop en uppsats om bland annat utvecklingspsykologi. Förra delkursen är avslutad och den nya påbörjad. Hade bild idag. Vi pratade bland annat om vad man vill säga med hur man framställer personer på foton, vad man vill förmedla med en bild av sig själv och så vidare. Och så fick ta foton av oss själva, ändra dem i photoshop, leka med framställningen. Oerhört intressant och inspirerande. Ska lägga in min bild här imorgon, fick med mig den som utskrift så jag måste scanna in den. Tycker den blev intressant och rätt bra. 🙂 Har en massa tankar nu om bilder, foton, identitetsskapande, representationer. Vill fota mer, göra projekt… 🙂  Och arbeta en massa med barnen på VFU:n kring det här. De kreativa tankarna sprudlar. Känner att det kanske märks, ni kanske inte fattar ett dugg av vad jag snackar om här, det är lite svårt att förklara i text också, särskilt när man är så inne i det.. 🙂

Gud vad jag känner att jag valt rätt! 🙂

Skaffade mig förresten en Stockholms universitets-tröja idag. En del av mitt identitetsskapande.. 😉 Nej, men jag känner att det är en viktig del av mig. Häromdan slogs jag av att ”gud, jag går verkligen på universitetet!” Jag känner väl att ”vem hade väl trott det?” Inte för att ingen nånsin trott på mig eller sagt nåt sådant. Inte heller för att jag var dålig i skolan eller nåt. Tvärt om, jag var väl rätt duktig, men jag kände mig aldrig som en av de bästa. Och med den bakgrund jag har, det område jag kommer ifrån och att mina föräldrar inte har akademisk utbildning, så var det inte så självklart statistiskt och enligt alla teorier att jag skulle hamna här. Sen gick jag ju medieprogrammet på gymnasiet, visste länge inte ens om jag ville plugga vidare och har länge inte vetat vad jag skulle plugga eller ”bli” alls. Så jag antar att jag själv kanske är lite förvånad över hur snabbt allt gick och att jag nu går där, andra terminen. Lite förvånad och kanske lite stolt. Kanske jag själv inte trodde det om mig?

En annan sak jag trott om mig har jag fått överbevisad. Vi bytte arbetsgrupper i och med den nya kursen och då tänkte jag att det skulle bli lite jobbigt att börja prata och samarbeta med nya personer. Jag är ju lite blyg och har svårt för att prata med nya människor. Men det är inte sant. Det var inga problem alls och det har inte varit det under hela den här studietiden. Det är bara nån gammal föreställning jag har om mig själv som jag måste släppa. Det kanske var så förr, men inte nu. Visst, jag är inte den som ställer mig mitt i rummet och skriker ”här är jag!” och det tar ett litet tag innan jag känner mig bekväm och trygg att prata helt fritt i en grupp. Men. Jag är inte blyg, har inte svårt för att prata med nya människor och jag har lätt för att uttrycka min åsikt och diskutera även om jag inte känner de andra väl. Det känns skönt. 🙂 Och jag som var orolig över att börja plugga i höstas minns jag.. Var rädd att inte få kontakt med nån, inte våga prata med nån.. Får sluta tänka så nu, kan ju inte gå runt och sprida osanningar om mig själv… 😉

Nu blev det ett långt och lite personligt inlägg. Det kan jag bjuda på. 😉

Fredagskram på’re! 🙂

(Ps. Det är inte min tanke att texten ska vara så tät, bara så ni vet. Jag försöker skapa mer luft mellan styckena så de ska bli lättare att läsa, inte så tungt, men WordPress vill inte det och ändrar tillbaka hela tiden 😦 Funderar på att byta design och se om det blir bättre men det tar ju lite tid att testa sig igenom dem så det får vänta… Har ju förresten blivit lovad en egen design på egen hemsida av min alldeles egen webdesigner här, får se vad som händer med det…)

4 responses »

  1. Är också en statitisksbrytare… fast jag tog ingen examen så jag kanske inte räknas? 😦
    Jättehärligt att höra att du trivs, mår bra och framförallt börjar bli stolt över dig själv! Det är superviktigt! Självförtroende är helt klart underskattat! KRAM KRAM!

Kommentera

