Dag 2, Blå moskén

Standard

När fredagsbönen var klar gick vi till Blå moskén, eller Sultanahmet moskén som den heter egentligen, och gick in. Man var tvungen att ta av sig skorna och jag fick ha en sjal för att tacka axlarna och armarna, dock ej håret vilket jag trodde. Där inne var det verkligen coolt, väldigt stort, högt i tak och mönster överallt. För att vara helt ärlig så tycker jag att utsidan är vackrare  och mer imponerande på ett sätt, men så är jag arkitekturnörd också… 😉 Insidan var såklart vacker och imponerande också. Inte nåt man ser överallt… Nåt som var coolt tyckte jag var böneutropen, det fanns en till moské väldigt nära och när man gick runt i kvarteret hördes båda samtidigt och liksom ”pratade i mun på varann”. 😉 Väldigt exotiskt, mina tankar gick till spelet ”Backpacker”. När man åker till vissa länder där så hörs nåt liknande i bakgrunden.. 🙂 Underliga referensramar man har kanske, haha.

”Blå moskén”

Ovanför ingången i muren

”Innergården”

Insidan

Taket

Och här får ni en idé om hur stora pelarna är…

Moskén ur en annan vinkel.

Det är väldigt svårt att med platta,tvådimensionella, begränsade bilder visa hur det ser ut. Man skulle behöva en 360 graders 3D kamera eller nåt.. 🙂 Men på ett sätt är det en del av charmen också tycker jag. Jag kan ta bilder eller filma till och med med det kan inte bli samma sak som att vara där, att se det med egna ögon, uppleva det, höra ljuden och känna dofterna.. Min upplevelse av platsen har bara jag och den kan jag inte fullt ut dela med mig av. Det är nåt fint och privat med det. 🙂

2 responses »

Kommentera

