Dag tre, Hagia Sofia / Ayasofya

Standard

På lördagen blev det dags för höjdpunkten (för mig) – Hagia Sofia. (Hagia Sofia byggdes som en kristen kyrka på 500-talet av Kejsar Justianus, blev en moské under ottomanska riket på 1400-talet och är idag ett museum.) Jag hade sett fram emot det sen vi bestämde oss för att åka till Istanbul och hade velat se byggnaden sen jag läste om den i konstvetenskapen och blev fascinerad av den. Jag blev inte besviken. Om man aldrig känt sig liten förut så gjorde man det nu under de stora kupolerna. Det var nästan en religiös upplevelse för mig, fast arkitektur-religiös liksom… 😉 Jag blev tårögd och kunde knappt prata först (eller stänga munnen…) Det var så stort och vackert. Breathtaking i brist på bättre (svenska) ord. Efter dessa ord kommer det bli lite konstigt att visa bilderna, de ger ju inte det hela rättvisa. Detta är ju min personliga känsla, det är inte säkert att de andra som var där tyckte så eller att ni skulle känna sak om ni såg det på riktigt, men ni kan ju tänka er att det i alla fall är lite mer maffigt än på dessa amatörfoton.. 😉

Hagia Sofia, utsidan

Portarna in från ”korridoren”.

Bild tagen från en av gallerierna (sidogångarna på andra våningen) ner mot entrén.

Mot koret.

Kupoler.

Stora pelare här också…

Vi i galleriet.

Mosaiker i ena galleriet. En massa Jesus, såklart. 🙂


Närbilder. Oh, allt detta glittrande guld… 🙂


Mosaik ovanför en av ingångarna till ”korridoren”. Konstantinopel visar upp sin stad och Justianius sin kyrka för Jungfru Maria.

2 responses »

  1. Väldigt fint! =)
    Undra varför de gjort Jesus väldigt ”vit” redan för så längesedan… Han måste ju varit lika mörk som alla andra från det området…. =S En tanke bara…

Kommentera

