Pride och hbt

Standard

Tänkte fortsätta lite på vägen jag slog in på igår (det är ju ändå pridevecka.) Man tänker sig nog att Sverige är rätt öppet och fritt, till exempel i fråga om homosexualitet. Det är ju lagligt, man får numera gifta sig med någon av samma kön och det går att ha en prideparad genom huvudstaden, något som är omöjligt eller farligt i många länder. Men det sker fortfarande en hel del hatbrott och trakasserier och det finns många negativa attityder där ute. Jag har märkt det nu i veckan när till exempel aftonbladet.se skrivit om pride eller hbt och fått många inskränkta kommentarer. (Här inflikade Martin att alla som kommenterar på den sidan är puckade i huvet, något som kan vara sant men även gäller stora delar av landets befolkning så…) En sak som verkligen stör mig är att folk inte tycker att hbt-personer ska ”skylta” med vad de är och trycka upp det i andras ansikten ”för så gör ju minsann inte heterosexuella”. Att ”skylta” med sin sexualitet kan vara allt från att klä sig på ett visst sätt till att prata om sin flickvän om man är tjej eller pojkvän om man är kille. Det de inte verkar förstå är ju att heterosexuella gör samma sak hela tiden, varje dag, det märks bara inte eftersom det tillhör normen. Om en man pratar om sin fru eller vilka tjejer han tycker är snygga ”skyltar” han ju också med sin sexualitet, men eftersom den är ”godkänd” av dessa tyckare så störs de inte. Sen kan prideparaden vara lite galen med vissa som verkligen vill visa upp sig med glitter över hela kroppen, läderkallingar eller vadsomhelst, men det är ju en dag, några timmar. Vad tyckarna inte vet, eftersom de troligen aldrig sett paraden på riktigt, är att det är så otroligt många fler ”vanliga” människor med. Vardagligt klädda, unga och gamla, familjer, lärare, poliser, stolta föräldrar och vänner m.m. Människor som vill visa att de är hbt och finns och är stolta och de som vill stödja dem och visa att de tycker att det är okej.* Tydligen behövs det fortfarande med tanke på alla kommentarerna…

*Säkerligen finns det fler skäl att gå i paraden eller se på den, tog några exempel bara. Jag ska själv gå och se paraden, hoppas få syn på mina vänner som ska gå i den, kolla på alla roliga och fina utklädnader och visa mitt stöd för allas rätt att älska den de vill.

3 responses »

  1. Jag är emot Pride-festivalen och hyllar den på samma gång… =S Jag är emot Pride-festivalen då det är så mycket extremt med läderkallingar och annat vilket jag tyvärr tror späder på många fördomar. Alla dessa idioter som säger att bögar och lebbar är äckliga, konstiga översexuella varelser får på något sätt luft under vingarna p.g.a. detta…
    Samtidigt hyllar jag Pride-festivalen då jag gillar just stolta föräldrar (min favorit av paraden) och då ”vanliga” (vet inte hur jag ska uttrycka mig här på rätt sätt…sorry) HBT-personer av alla åldrar och samhällsstatus kan träffas och vara sig själva.
    Däremot så tycker jag att pride-festivalen borde vara en kärleksparad där alla får visa upp sin kärlek oavsett läggning! Självklart går det på pride-festivalen men den är just för HBT… Nu kommer väl mina HBT-vänner jaga mig med yxa för att jag uttrycker mig här… =S

  2. Det är ju just inte så många procent som är ”extrema” och även de som är det är ju inte klädda så till vardags, utan uppklädda, det är fest liksom. Som karnevalen i Rio typ.. 😉 Men visst kan man hämta stoff till sina fördomar där och på många andra ställen om olika människor, en del vill ju det.
    Vemsomhelst kan ju gå i paraden, heterosexuella par också. Men jag tror inte behovet är lika stort där då ens kärlek inte ifrågasätts på samma sätt och man kan visa upp den jämt på ett annat sätt. Har också en förkärlek för Stolta föräldrar, får alltid en liten tår i ögat när de går förbi. 🙂

Kommentera

