Ling-Lings tal om val

Standard

När vi nu är inne på politik, det är ju ändå valår och en månad kvar till valet imorgon (!), så tänkte jag vädra mina åsikter… Jag gjorde ett valtest för ett tag sen och resultatet blev att jag stod längst ifrån Moderaterna, det var ingen chock kanske, och närmast Socialdemokraterna. Det var lite överraskande faktiskt, jag tycker de är alldeles för mycket åt höger, Moderaterna light typ. När jag sen gick in och jämförde i hur partierna och jag svarat tyckte jag Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ låg mycket närmare vad jag tyckte. Socialdemokraterna och jag tyckte olika om flera viktiga frågor till exempel om betyg i lägre årskurser och om vi ska införa euro samt att de var neutrala i frågor jag känner starkt för, till exempel dra tillbaka trupperna från Afghanistan. Såna här test är ju aldrig helt perfekta så det är nog bra att kolla efter en extra gång samt tänka själv såklart.. Nej, sossarna får inte min röst.

Som ni kanske har räknat ut är jag ganska vänster och röd.. Det som jag inte håller med de rödgröna om är kvotering som jag är emot (tycker det blir orättvist), lagstadgad delad föräldraförsäkring (tycker man ska få sköta sånt själv, man får vara vara smart och skaffa barn med en man som också vill vara hemma) och så är jag tveksam till Systembolagets monopol på alkohol (de har så dåliga öppettider och jag tror vi kan bestämma själva över hur mycket vi ska dricka och när.) Detta är dock inte så viktiga frågor att jag skulle överväga att inte rösta på de partierna. Frågor jag känner desto starkare för är de här:

Jag tycker att Sverige ska dra sig ur Afghanistan. Vi ska inte vara några legosoldater i Usa:s krig. Vi ska inte heller gå med i Nato.

Vi ska inte införa euro. Se hur det gått nu, faller en faller alla, jag vill ha kvar vår egen valuta, inte bli mer insyltad i EUskiten. Jag har varit emot EU från början. Inser att det kan vara svårt att gå ur men vi ska i såna fall försöka förbättra det så det handlar om viktiga saker istället för strunt och att alla länder får lika mycket makt. Men bäst hade varit om vi inte gått med från början. (Vill nog fan att vi ska gå ur ändå, innerst inne!)

Djurförsök och pälsfarmar ska förbjudas. Nej till onödigt djurplågeri. Djurskyddet måste bli bättre, med fler kontroller av djuruppfödare och en ny statlig myndighet för djurskyddsfrågor.

Betyg ska inte införas tidigare än högstadiet, det är tillräckligt stressande som det är. Skriftliga omdömen och utvecklingssamtal räcker. Ser helst att betyg avskaffas helt genom hela skolsystemet men det är en för stor fråga för att diskutera här.

Jag är emot friskolor, privata sjukhus och liknande. Såna grejer ska man inte kunna tjäna pengar på, användarna blir lidande när vinsttänkandet kommer in i bilden. Detta är medborgerliga rättigheter som staten och kommunen ska tillhandahålla. Självklart ska det satsas mer pengar på skolan, vården och äldreomsorgen, med mer personal och så vidare.

Skatten ska inte sänkas mer, snarare höjas till den gamla nivån. Hur ska vi annars ha råd med välfärden? Sänkningarna gynnar ända de rikaste mest.

Det måste byggas fler hyresrätter som vanligt folk kan bo i. Staten kan subventionera detta om det behövs. Stoppa ombildningarna av hyresrätter och sluta sälja ut byggnader i Stockholm! Staden tillhör de som bor i den, inte rika, utländska affärsmän.

Avskaffa monarkin! Jag bryr mig inte om om de ”gör bra reklam för Sverige”, det kan en vald representant också göra om vi måste ha nån. Det är helt galet att man kan födas till och ärva detta ”yrke” i Sverige, det är gammaldags och odemokratiskt.

Avdraget för hushållsnära tjänster ska avskaffas. Det har visat sig att det är mest välbeställda familjer som utnyttjar detta, inte överarbetade ensamstående mammor. Varför ska jag hjälpa till och betala för städning åt medel- och överklassen? Städa era hem själva för fan eller betala fullt pris, ni har råd!

A-kassan bör höjas och hetsjakten på sjukskrivna sluta. Det måste vara mänskligt, man måste kunna överleva även om man inte har arbete och inte behöva arbeta när man är sjuk! Jag tror inte det finns så många fuskare, de flesta finns nog i borgarnas fantasi!

Det måste bli hårdare straff för våldtäkt och mord till exempel. Som det är nu är det skrattretande, man kan få högre straff för knarkbrott eller för att kasta en tårta på kungen.

FRA är identitetskränkande och bör stoppas. Tror knappast terrorister skickar mail till varandra där det står att de ska bomba nånting heller…?

Ja, det var några grejer. Har ni läst ända hit ska ni fan ha en medalj. Måtte nu de rödgröna vinna i höst, annars vet jag inte vad jag gör, vill inte se mer förfall, nedrustning av välfärden och utförsäljning! 😦

Kram på’re!

6 responses »

  1. word! du borde bli statsminister 😉 Enda jag inte håller med om är nog hårdare straff. Har du sett den här (http://www.dn.se/debatt/krav-pa-skarpta-straff-saknar-stod-hos-folket-1.1154702) undersökningen? Det har visat sig att när man frågat människor om de tycker straffen är för låga så svarar de ”ja”, men när de sedan får ange vilka straff som de tycker är rimliga så utdelar de .mycket. lägre straff än vad domarna gör. Det visar sig alltså att vi snarare har för hårda straff i sverige, men att folk tror att de tycker att de är för låga…

  2. Haha, ja rösta på mig då.. 😉 Kul att du gillade trots att du brukar vara mer ”reaktionär” än jag.. 😉 Linnea brukar säga ”jo men du är ju liberal du med” men jag undrar fan om man läsare denna lista.. Haha.
    Hmm, konstigt, de flesta man pratar med tycker jag verkar vilja ha hårdare straff, alltså typ livstid och så. Vet inte om man nånsin ska få komma ut när man tagit nåns liv? Tvekade först att skriva det eftersom det är en så svår fråga och kanske den enda av dessa där de röda inte håller med, så det inte skulle bli konsekvent.. 😉

  3. kom tillbaka för att leta reda på min egen länk 😀 Så då kan jag ju svara igen! Och precis, det är det som är poängen med undersökningen – folk tror att de vill ha hårdare straff för de vet ingenting om hur hårda straff vi faktiskt har. Man hör om ett vansinnigt lågt straff, men hör inget om de 99 andra personer som fått jättehårda straff. Därför har folk en snedvriden bild av hur hårda straff vi faktiskt har.

    Förresten – menar du ”revolutionär”? hehe. Vi är nog mest oense i några småfrågor men gillar ju att diskutera dem extra hårt så 🙂

  4. Mycket bra skrivet! Du har mycket vettiga åsikter… Blir rent ut sagt fullständigt livrädd när jag ser att de blåa leder… Tänk vad de kommer att hinna förstöra välfärden ännu mera om de får ytterligare fyra år…

    • Tack! Ja, visst har jag? 😉 Jag med, guuud, det får inte hända, då är det kört för det här landet och den här staden. Vet inte vart jag ska ta vägen då. Allt kommer vara helt nedrustat, det blir mini-USA. 😦 *Rädd*

Kommentera

