Can we, yes? ;)

Standard

Idag smäller det. Ikväll vet vi vilka som ska styra Sverige de närmsta fyra åren. Jag hoppas så innerligt att det blir de rödgröna, vi behöver en förändring. Jag vill skriva om en sak jag tänkt på och som jag tycker är viktig. Mycket av valkampanjen och valrapporteringen handlar om vad man kommer tjäna på att rösta på det ena eller det andra, t.ex. ”så mycket får du kvar i plånboken”. Men jag tycker inte man kan tänka så, det känns så ytligt. Jag väljer inte parti efter vem som lovar högre studiebidrag för att jag är student t.ex. Man måste tänka större än så, ideologiskt. Vad vill man ha för samhälle, hur vill man att det ska funka, inte bara för en själv utan för alla? Hanna Fridén och Sussi skriver också om detta. De har rent ekonomiskt tjänat på Alliansens politik, men ska ändå rösta emot eftersom de anser att priset är för högt (i och med den försämrade välfärden). Jo, jag inser att min politiska hållning med all sannolikhet är färgad av min bakgrund. Men jag hoppas med hela mitt hjärta att jag håller kvar vid min övertygelse även när jag är äldre och är utbildad fritidspedagog (akademiker), har högre inkomst och kanske bor i bostadsrätt i ett område som anses ”finare”som t.ex. Liljeholmen. Att även om jag blir nåt som kan kallas ”medelklass” inte överger mina ideal. Att mina åsikter och värderingar inte ändras p.g.a. min livssituation, att jag inte bara tänker på det som är bäst för mig. Det tror jag faktiskt inte de kommer göra, det beror på hur man är som person och det finns ju många högutbildade och högavlönade t.o.m. som faktiskt röstar rött. På valsedlarna för personval till Vänsterpartiet finns det t.ex. en psykolog, en  socionom och en reklamare bland annat. 😉

Update: Även braiga Sanna Lundell ska tydligen rösta osjälviskt och rättvisetänkande. 🙂

4 responses »

Kommentera

