Nej till rosa månaden, nej till djurförsök

Standard

Nu är det den där ”rosa månaden” igen, alltså den månad när bröstcancerfonden har kampanjer och raggar pengar.Vill bara uppmärksamma er på att skänker man pengar till såna organisationer skänker man pengar till djurförsök också. Och jo, självklart tycker jag att man ska försöka förebygga och bota cancer och andra sjukdomar, jag har själv en nära anhörig som dött av cancer. Skulle jag inte offrat en, två eller hundra råttor eller hundar då så hon skulle fått leva? Självklart. Men jag kanske också skulle kunnat tänka mig att offra tio fångar eller till och med tio barn i ett fjärran land, men det betyder ju inte att jag tycker det är rätt och ska göras i forskningens namn. Man kan inte tänka på det så personligt. Jag tycker inte människor är värda mer än djur och jag tycker inte vi har rätt att plåga och döda dem för att forska fram svar på våra sjukdomar. Det finns faktiskt moderna alternativ till att testa på djur, metoder som är både effektivare och säkrare för människan och som inte leder till en massa djurs lidande och död. Bra för alla helt enkelt! Stiftelsen forskning utan djurförsök jobbar med just detta, till dem kan man skänka sina pengar med gott samvete… 🙂

Kram på’re!

Inte vill du väl att jag ska dö?

10 responses »

  1. Djurförsök är fruktansvärt!

    Jag fattar inte heller varför vi bara ska samla in pengar till just bröstcancer…prostatacancer och alla andra cancerformer då som är precis lika otäcka?

Kommentera

