Dåliga lärare

Standard

Idag mår jag lite bättre. Tror jag… Var i skolan idag, ny kurs igen. Det verkar inte allt för farligt, just nu i alla fall. Examinationen blir säkert jobbigt, men av vad jag sett verkar vi ha tid att läsa mellan seminarierna, yay! Verkar också haft turen att få en vettig lärare, igen, det är inte alla förunnat ska ni veta… Det finns lärare på universitetet som säger till studenterna att de troligen inte kommer klara deras kurs, som vägrar svara på frågor, som säger nedvärderande saker om studenter inför klassen, som inte är intresserade av att undervisa och inte bryr sig om om eleverna klarar kursen eller lär sig nåt. Det kanske man inte kan tro och det borde inte få vara så, men det är tyvärr sant. Kan tänka mig att såna lärare finns nedåt i skolsystemet också, i gymnasiet och grundskolan. Byt yrke säger jag bara! Är du inte intresserad av människor och att lära ut så har du inget i läraryrket att göra. Såna lärare kan ju verkligen förstöra eller försvåra för en student / elev att klara sin utbildning. Jag tror problemet på universitetet kan vara att de måste undervisa för att få forska (det är så jag har förstått att det går till i alla fall) och att en del då bara är intresserade av att forska och skriva grejer och ser undervisandet som ett nödvändigt ont. Eller så gillar de bara att vara dryga, vad vet jag…

4 responses »

    • Mmm, du sa det. Knasigt. Ok om man menar det på det sättet att läraren inte bara ska stå där och förmedla utan att man ska komma fram till saker tillsammans och så, men det verkade inte vara fallet där..?

  1. Syrran har haft det problemet. Hon pluggar på Komvux för att bli barnskötare och hon har haft lärare som inte velat hjälpa henne eller svarat på hennes frågor. Det har nästan knäckt henne vid det här laget. Astrist!
    Håller med dig – BYT YRKE!

Kommentera

