Utflykt!

Standard

Idag åkte jag och Martin till Gripsholms slott i Mariefred. Vi har hyrt en bil i några dagar för att kunna åka och göra lite saker (Opeln skrotades för ett tag sen om jag inte nämnt det…)

Den fina bilen! En Ford Focus, kallar den för Forrrden (minns ni Ronny och Ragge?) 😉      Vi skulle haft en liten egentligen, men de hade ingen inne så vi fick den här megabilen istället, haha…

Jag har aldrig varit på Gripsholms slott förut vad jag kan minnas. Tyckte det var jättefint och intressant med gamla porträtt och interiörer från svunna tider (är ju lite historienörd…) 🙂

Slottet.

Martin poserar vid kanonerna.

Snygga va? Ska man ha kanoner kan de lika gärna vara tjusigt dekorerade.. 😉

Den här väggen tyckte jag var lite rolig för den var målad för att se ut som tegel. Tror det var nån kung som tyckte att riktigt tegel inte var perfekt och inte såg tillräckligt ut som tegel, hahaha.

Efter vi var klara på slottet gick vi in mot stan för att hitta nåt att äta. Det var verkligen fint vid vattnet och stan var väldigt pittoresk. 🙂

En fin ”staty” vid ett café som hette Blå katten. 🙂

Vi  hamnade till slut på ”Skänken” som hörde till Värdshuset. Det var god mat, men väldigt mycket så ingen av oss orkade äta upp…

Martin var nöjd med sin burgare… 🙂

Gnocchi med sommarprimörer och kantareller, mmm.

På vägen hem stannade vi och badade i Yngern i Nykvarn. Det var väl inte direkt varmt i vattnet men det gick att komma i och det var mysigt och skönt att bada i kvällssolen. 🙂 Det fanns dock en massa trollsländor där (jag är fobiskt rädd för dem för de som inte vet.) Men de höll sig på avstånd (och jag med såklart) så det gick bra. 🙂 En rolig grej var att det fanns två badställen på det här stället, ett vanligt och ett naturistbad. Enligt informationen på badkartan.se skulle man gå till höger till det vanliga badet och till vänster om man ville bada naken. Från parkeringen gick det en stig genom skogen till badet. Denna delade sig sen och då gick vi till höger såklart. Men när vi var i vattnet såg vi att det inte var så det var menat, utan på en brygga och del av stranden längst till vänster höll nakenbadarna till. Inte så att jag dör om jag ser en naken människa precis men hela grejen kändes så onödig. De två ställena var inte särskilt avskilda från varann och man kunde ju lätt se nakenbadarna från den vanliga delen. Förstod inte riktigt var i vattnet eller på stranden gränsen gick? Hahaha. Knasigt.

Fin strand (och påklädda badare…)

Ja, det var min (vår) härliga dag. Hoppas ni också haft det bra! (Alla tio..) 😉

2 responses »

Kommentera

